Ahad, 7 November 2010

:: perutusan raja sehari ::


WALIMAH AL-'URUS MOHD HUSNI dgn pasangannya NORAZRIN

putera ke-2
HJ MD AKIP IBN HJ HUSIN IBN HJ NOOR.
HJH JUANA BINT HJ SOLEH IBN HJ ARSHAD.

moga jodoh kalian berpanjangan hingga ke akhir hayat..
dikurniakan zuriat yang solehah serta soleh..


Rabu, 27 Oktober 2010

:: SELAMAT MALAM::


bismillahirrahmanirrahim..

hukhuk..tiba2 nak citer pasal bab tido plak..yela..musim exam ni..tido main belasah je..kat surau pon jd..
doa nak tido doa bangun tido pon ntah ke mna...

ha,ni de satu qit'ah, ak terbaca kat buku..bunyinye cmni....hmmm...

Orang2 kita biasa berpesan, sebelum tidur kebut dahulu tilam dengan sarung atau selimut. Pesanan ini sebenarnya bersumber daripada Rasulullah s.a.w. Lebih seribu empat ratus tahun yang lalu, baginda berpesan: "Apabila salah seorang di antara kalian akan tidur, maka kebutlah tempat tidurnya dengan hujung kain sarungnya kerana sesungguhnya dia tidak tahu apa yang akan menimpanya." (shahih al-Bukhari)

Ketahuilah bahawa manusia terbahagi kepada tiga kategori pada waktu malam. Kategori pertama ialah mereka yang mendapat pahala, iaitu mereka yang menjadikan tidurnya sebagai suatu ibadah. Kedua ialah mereka yang mendapat dosa iaitu mereka mereka yang melakukan maksiat pada malam hari atau melakukan aktiviti sia-sia hingga lewat dan terluput waktu sembahyang subuh. kategori ketiga pula ialah mereka yang tidak mendapat pahala atau dosa, iaitu mereka yang mnejadikan tidur sekadar aktiviti kebiasaan. Tambahan lagi, kalau tak baca doa sebelum dan selepas tidur.


huhu..tp xde la smpai tido kat atas timbunan buku2..mcm kat atas ni..haha..

Selasa, 19 Oktober 2010

:: NIKAH??ERMM..::


hmm..tetibe je nak post pasal ni~tgOk je la pic kat atas ni ha~adeh~~
tinggal bln dpn je my brader dah nak bertukar status~
tak sempat nak "pau" dia abes2an~~

Heningnya…
Sunyi suasana…
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu



lebih2 lagi bila dengar lagu SAAT LAFAZ SAKINAH by far east~~
adesss~~makin sentap rasanya~~
hope my brader will be a good husband for his future wife~~
dan mampu membimbing isterinya menjadi bidadari syurga kelak~~
Insyaallah....


ni plak picture TEPAK SIREH~~
hihi...geli hati bila terkenangkan peristiwa my 1st brader dlu nk nikah~~
my sis bleh plak terjatuhkan tepak sireh ni~~
mau tergolek2 kt ats tanah~~adeh~~malu dennnn~~haha...


klau perasan la gambar kat atas tu gambar cincin~~
agk simple tp canteekkk juga bila di pandang~~
klau sebelum ni sy terlepas nak lihat my 1st brader sarungkan cincin pada akk,aiyaaa...kali ni,bln dpn...sy akan pastikan sy akan melihatnya~~kehkehkeh...




hupp!!dh nak habis dah~~
hope time walimah al-'urus nanti berjalan dengan lancar dan sempurna~~
tak sabar nak tunggu saat tu nanti~~
lalala~~
wasalam....

Sabtu, 16 Oktober 2010

:: EXAM NAK DEKAT DAH NI!! ::


~SELAMAT BERJUANG~
Malam Siang Berlalu
Gerhana Kesayuan
Tiada Berkesudahan
Detik Masa Berlalu
Tiada Berhenti Oh Syahdunya

Sejenak Kuterkenang
Hakikat Perjuangan
Penuh Onak Dan Cabaran
Bersama Teman-Teman
Harungi Kehidupan Oh Indahnya

Berat Rasanya Di Dalam Jiwa
Untuk Melangkah Meninggalkan Semua
Kasih Dan Cinta Yang Terbina
Ia Akan Selamanya

Selamat Berjuang Sahabatku
Semoga Allah Berkatimu
Kenangan Indah Bersamamu
Takkan Ku Biar Ia Berlalu
Berjuanglah Hingga Ke Akhirnya
Dan Ingatlah Semua Ikrar Kita

Hati Ini Sayu Mengenangkan
Sengsara Di Dalam Perjuangan
Jiwa Ku Merana Dan Meronta Mengharapkan
Kedamaian Dan Jua Ketenangan

Tetapi Ku Akur Pada Hakikat
Suka Dan Duka Dalam Perjuangan
Perlu Ketabahan Dan Kekuatan

Isnin, 4 Oktober 2010

.:: adek bradek tersayang----->>OKUFianz UKM ::.

Sebiru hari ini, birunya bagai langit terang benderang
Sebiru hati kita, bersama di sini

Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah



Bukankah hati kita telah lama menyatu
Dalam tali kisah persahabatan ilahi
Pegang erat tangan kita terakhir kalinya
Hapus air mata meski kita kan terpisah
Selamat jalan teman
Tetaplah berjuang
Semoga kita bertemu kembali
Kenang masa indah kita
Sebiru hari ini


Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah



Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah

Isnin, 27 September 2010

::lari::



Untuk apa aku disini lagi
aku ingin lari
jauh..jauh..
kerna hati aku ingin lari
apa nak difikirkan lagi
kata hati kau lari..lari..

Namun dari sudut kecil
hati aku berbicara
jangan kau lari
kerna makin jauh kau lari hanya penat kau dapat
makin jauh kau tuju dia tetap mengejar
makin jauh kau pergi dia tetap mencari
usah kau lari

Aku termanggu sendiri
nak ku lari?
tidak lagi
aku perlu sendiri mencari ketenangan yang hakiki
penuhi hati dengan zikir Ilahi
dan mungkin apa yang pasti
aku harus bangun lagi bukan untuk lari jauh
tapi untuk lari mendapatkan
KEREDHAAN ILAHI
agar hidup aku lebih beerti..


Rabu, 22 September 2010

:: YAHUDI DI MALAYSIA?? ::


Yahudi Malaysia adalah istilah yang merujuk kepada Yahudi yang tinggal di Malaysia, atau yang berasal dari negara ini. Mereka khususnya tinggal di negeri Pulau Pinang, tetapi juga boleh dijumpai di tempat-tempat yang lain di negara, terutamanya di Kuala Lumpur dan Melaka. Yahudi Malaysia terdiri terutamanya daripada orang Yahudi Timur (khususnya orang Yahudi Baghdad), dan Yahudi Eropah (Yahudi Ashkenazi). Terdapat juga sebilangan orang Yahudi Cina dari Kaifeng, China. Orang Yahudi Kaifeng melarikan diri dari tanah air mereka di China, khususnya semasa pihak Komunis anti-agama mengambil alih tanah besar China daripada Kuomintang, kerajaan nasionalis China, pada tahun 1949.

Orang Yahudi yang pertama dikenali menduduki Malaysia adalah di Pulau Pinang. Dia dipercayai adalah Ezekiel Menasseh, yang berpindah dari Baghdad pada 1895, meskipun ramai percanggahan sejarawan' (berdasarkan pada tarikh yang diberikan pada Perkuburan Yahudi pada pulau ini) membuktikan yakni kewujudan komuniti Yahudi Pulau Pinang bertarikh pada 1805. Menasseh tinggal menjadi satu-satunya Yahudi di Malaysia selama 30 tahun, dan dia terus menyambut cuti Yahudi dan meneruskan dengan kashrut. Selepas Perang Dunia I, lebih ramai Yahudi mula menduduki Malaysia. Kemudian semasa Perang Dunia II, komuniti Yahudi telah dipindahkan ke Singapura, mengkhuatiri pemenjaraan dan layanan-buruk dari Jepun. Menjelang 1963, hanya 20 keluarga Yahudi yang tinggal di Malaysia. Satu-satunya laman web saumaah Pulau Pinang ditutup pada 1976 kerana, menurut pada laman web George Town, Malaysia - Asia Tenggara untuk Pelawat, saumaah ini "tidak lagi boleh kumpulkan yang diperlukan sepuluh lelaki atas umur 12 tahun yang diperlukan untuk mengerjakan upacara keagamaan." Bak kata lain, ini mencadangkan bilangan semakin berkurangan Yahudi yang tinggal di Malaysia, berpunca dari pemindahan ke negara lain pada 1970an dan telah buatkan ia mustahil mengerjakan upacara Yahudi - seperti bar mitzvah. Tambahan pula, sejak konflik Arab-Israel, ramai Muslim Malaysia bersimpati dengan orang Palestin dan mengancam orang Israel, dan mengakibatkan ramai Yahudi yang kuathirkan penindasan dan bercadang berpindah ke tempat lain. Sebaliknya, Yahudi Pulau Pinang pergi ke Singapura sebagai perjalanan terdekat untuk memenuhi keperluan seumpama, dan hanya berkumpul di Pulau Pinang seperti menghadiri perkuburan Yahudi.

Kini, terdapat sekitar 100 Yahudi menduduki Malaysia. Kebanyakan dari Yahudi yang tinggal di Malaysia adalah pelarian dari Rusia. Yahudi Pulau Pinang khususnya pendidik dan orang peniaga. Pada Pulau Pinang itu sendiri, terdapat dahulu perhimpunan Yahudi, tetapi ia dikatakan terdapat tiada lagi komuniti Yahudi yang tinggal di Pulau Pinang, kebanyakannya telah berpindah ke Singapura. Richard Chang merupakan selebriti kotemporari Yahudi Malaysia popular, tetapi dia kini sedang tinggal di Bandaraya New York. Walaupun keturunan Yahudi Pulau Pinang khususnya didapati di Singapura, terdapat juga ramai dari mereka di Australia, Kanada, New Zealand, United Kingdom dan Amerika Syarikat (terutamanya di New York) tetapi bilangan mereka tidak diketahui. Walaupun orang Israel dilarang memasuki Malasia pada masa ini (selain dari jika mereka memberikan permit khas untuk memasuki Malaysia oleh kerajaan Malaysia c.t.h. jika ia orang sukan bermain untuk peristiwa sukan), Yahudi dari kewarganegaraan lain adalah dialu-alukan untuk memasuki bangsa ini. Maklumat lanjut boleh didapati dari laman web APRICOT2001: KUALA LUMPUR atau dari majalah Penerbangan Malaysia. Walaupun ramai Muslim Malaysia bermusuhan terhadap Israel, orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka tanpa gangguan atau penganiayaan kerana perlembagaan Malaysia yang menjamin kebebasan beragama untuk semua.
Majoriti Yahudi Malaysia bertutur bahasa Melayu dan Inggeris, manakala yang lain bertutur bahasa Yiddish, Parsi, Ibrani dan kemungkinan bahasa Arab.


Perkuburan Yahudi di Pulau Pinang dipercayai menjadi satu perkuburan Yahudi tertua di negara ini, jika tak pada seluruh rantau Asia tenggara. Makam Yahudi tertua bertarikh 1805 dan paling baru pada 1978. Ia adalah satu-satunya perkuburan hanya untuk dahulunya komuniti Yahudi yang kecil dan berkembang di Semenanjung Malaysia, walaupun terdapat mungkin sedikit kubur Yahudi di perkuburan bukan-Yahudi. Perkuburan Yahudi terletak di George Town pada bekas Jalan Yahudi - kini jalan Zainal Abidin. Kubur batuan yang dapat dibaca di Perkuburan Yahudi pratarikh 1805 dengan terkini pada 1978. Perkuburan di Pulau Pinang juga mempunyai salah satu dari kubur Yahudi terbesar yang ditanam di satu kawasan spesifik, berbilangan sekitar kira-kira 70 kubur (Perkuburan Jalan Northam mempunyai 95 kubur), termasuk yakni dari pegawai Yahudi British yang dibunuh semasa Perang Dunia kedua. Lima kubur "tentera" lain dianggap mengandungi mayat dari enam perkhidmat Yahudi yang dibunuh dalam pertempuran semasa menentang tentera Jepun di Tanah Melayu semasa Perang Dunia II.



::SAYA BUNGA DAN ANDA KUMBANG::


Bunga mekar di taman larangan

Elok kelopaknya, elok harumannya

Dijaga rapi Sang Penjaga

Dihias tertib tiada tercela





Aku menyaksikan bunga itu kembang

dan aku juga menyaksikan bunga itu layu.

Lantas! Siapa yang harus kupersalahkan?

Bunga itu? Atau kamu sang kumbang?

Atau kamu?





Tika bunga itu mula menjalar indah ke hentian tertinggi,

Kau datang merampas langkahnya.

Kau datang menghalang cintanya.

Ya!

Kamu datang menghalang cintanya

pada Raja Segala Cinta.

Masakan tidak kamu ketahui?

Cintanya itu milik Raja Segala Cinta!

Kamu tahu itu?

Kamu sedar itu?

Bukankah kamu kumbang sakti?

Mengapa tegar untukmu,

merampas dan merosak cintanya pada Si Dia?





Kamu datang membawa sejuta janji

Kamu datang membawa sejuta pengharapan

Dia itu bunga, wahai kumbang.

Dia itu bunga.

Disentuh oleh tangan asing, layulah dia

Dibuai cerita angkasa melangit, terbanglah dia.





Jangan kau gantung dia tiada bertali

Jangan kau biarkan dia lemah tiada hati

Jika benar kamu kumbang sakti, bunga itu tidak perlu tersungkur.

Petiklah dia.

Secepatnya.

Lekas! Jangan sampai bunga itu hilang seri

Saktimu dan serinya akan mengembalikan cahaya alam buana ini.

Bukankah itu ajaran Rasul kita?

Bukankah itu mengelakkan kemurkaan Tuhan kita?

Dari kamu berterus-terusan menghentak kaki, ego tiada bertepi, lekaslahhh..

Petik bunga itu dan berlarilah kamu di syurga nanti





Aku sayangkan bunga

dan kamu wahai kumbang

Cinta mana yang harus kusumpah menjadi racun?

Cinta yang membuatkan bunga dan kumbang tenggelam di alam fantasi.





Siramkan air dan baja

Mentari! Pancarkan cahaya!





Sempurnakan ia mengikut acuan yang sudah ditetapkan

Jangan diambil racun berbisa andai taman syurga bisa jadi milik kalian berdua





Petik dia.

Mohon petunjuk Raja Segala Cinta

Minta restu kedua orang tua

Dan aku mendoakan sentiasa





Bukan aku memaksa.

Tapi aku terpaksa

Sampai bila harus kau biarkan bunga itu terkulai di situ?

Dia perlukan jawapan.

Petik dia secepat yang kau mampu kumbang..

Andai bunga itu yang hadir dalam petunjukNya

Andai bunga itu yang tersenyum indah dalam mimpimu





Andai kamulah kumbang sakti itu..

Buktikan pada dunia kamu punya kuasa itu





Allah akan mempermudahkan segalanya.

Janji Allah itu pasti





"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanyang dikehendakiNya."

[At-Talaq:2-3]







Selasa, 21 September 2010

:: PELANGI ::


Seringkali hati kecil mengaduh sakit, seringkali jiwa meratap hiba. Dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa, kadangkala menewaskan semangat yang ada. Kadangkala kita berasa sendirian dan terasa betapa kita dipinggirkan. Ketika kita menyangka sudah tidak ada lagi yang bernilai dalam kehidupan dan yang kita lihat hanyalah jalan suram di hadapan.


Lantas kita marah kepada Tuhan, kita kecewa dengan ketentuan yang diciptakan. Kita menyalahkan takdir hitam dan saat itu sendu airmata mengaburkan kewarasan. Lalu kita hilang pertimbangan, di antara keimanan dan rasukan syaitan. Kita hanya nampak jalan mudah untuk melepaskan diri, lalu ada yang seringkali memilih kematian sebagai penyelesaian.


Pernahkah sekali kita memahami alam.


" Mengapa Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan? "
 
" Mengapa Tuhan tumbuhkan bunga selepas kering-kontang? " 


Hanya daripada benih hitam yang kusam, apabila disirami hujan lantas berbunga cantik. Maka tersenyumlah alam. Betapa indahnya aturan Tuhan.


" Mengapa tidak ada hujan berpanjangan atau sinar mentari yang menyinari alam? "
" Mengapa harus ada putaran alam seperti hitam malam dihiasi bintang? "
" Mengapa untuk tidak ada sekaligus dalam satu masa? " 
" Mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu? "


Jawabnya, SENANG.


Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintanganlah yang mewarnai kehidupan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan adanya pengorbanan. Setiap kesenangan akan ada bayaran contohnya seperti Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan dan kicau burung yang menyanyikan kedamaian.


" Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti. Insyaallah. "

Ahad, 22 Ogos 2010

BANGSA YANG BIJAK..


PENDAHULUAN.
Yahudi adalah bangsa yang dikenali di dunia sejak zaman silam. Kini mereka menubuhkan Negara mereka di bumu Palestin yang dikenali dengan “Negara Israel”. Masyarakat antarabangsa masing-masing mempunyai sikap yang berbeza –beza terhadap Negara tersebut, sama ada menyokong atau menentang. Tetapi keseluruhan umat Islam menentang penubuhan Negara Israel dan dianggap sebagai tidak sah, kerana orang-orang Yahudi merampas hak penduduk asal Palestin yang tinggal di kawasan tersebut. Perbincangan selanjutnya mengenai tajuk di atas adalah berdasarkan nas-nas al-Quran dan juga tafsiran ulama.
ASAL NAMA YAHUDI.
Di dalam al-Quran Allah menyeru kaum Yahudi dengan seruan “Ya Bani Israil” ertinya: wahai anak cucu Israel. Dimaksudkan dengan Israel ialah Nabi Ya’qub bin ishak bin Ibrahim a.s. Dengan ini nyata bahawa mereka adalah dari asal keturunan Nabi Ya’qub a.s. Menurut ahli bahasa, perkataan “Israel” berasal daripada bahasa ‘Ibrani yang disusun dari kalimah “Isra” dan kalimah “el”. Kalimah “Isra” ertinya, hamba dan kalimah “el” ertinya Allah. Oleh yang demikian, makna kalimah “Israel” ialah hamba Allah. Setengah-setengah penulis mengatakan bahawa kalimah “Israel” tidak dikenali pada masa Nabi Musa a.s, tetapi yang dikenali dan diketahui umum ialah Bani Israel, kaum Musa atau ahli Kitab. Orang-orang Yahudi mengakui bahawa merekalah pengikut Nabi Musa  yang sebenar. Tetapi kita tidak pernah melihat al-Quran atau al-Sunnah menyebut mereka secara pujian atau sanjungan. Nabi Ya’qub mempunyai dua belas orang anak dan dari merekalah lahir satu umat yang dinamakan Israel. Firman Allah:
وقطعناهم اثنتى عشرة اسباطا أمما
ertinya: dan Kami membahagikan mereka (Bani Israil) menjadi dua belas suku..

Continue……….^_^

Jumaat, 23 Julai 2010

.::TAAT DAN MENINGGALKAN LARANGAN::.

Beberapa hari lepas, aku ada terbaca beberapa bait syi’ir. Rasa tertarik dengan syi’ir tersebut lalu aku nukilkan ia di dalam note ku. Ianya disampaikan oleh Muhammad bin Basyir, yang berbunyi;

“SEMALAM KAMU LEWAT SEBAGAI SAKSI YANG ADIL.
HARIMU INI JUGA MENYAKSIKAN PERBUATANMU.
JIKA SEMALAM ENGKAU BERBUAT BURUK.
LIPATKANLAH KINI DENGAN KEBAIKAN, ENGKAU TERPUJI.
JANGAN KAU TUNDA PERBUATAN BAIKMU SAMPAI ESOK.
BARANGKALI ESOK AKAN DATANG NAMUN ENGKAU TELAH TIADA.”

“TELAH KAU LAKUKAN DOSA YANG KAU INGINKAN.
KAU TUNDA JUGA TAUBAT DI MASA DATANG.
SEDANG MATI DATANG DI SAAT TIADA DI DUGA.
ITU BUKAN PERBUATAN ORANG YANG BERAKAL.”

Ku hayati tiap2 bait syi’ir tersebut. Paling tertarik aku dengan bait yang menyebut “SEDANG MATI DATANG DI SAAT TIADA DI DUGA”…

Allahu Rabbi..astaghfirullah…astaghfirullah…mengingati mati membuatkan hatiku tenang. Setiap perlakuanku ku atur dengan sebaik mungkin agar aku sedar akan kesilapan yg terbit. Kesibukan dengan duniawi menyebabkan aku terkadang lupa dengan kalimah Istighfar. Kalimah itu sahaja aku terkadang lupa, inikan pula dengan taubat. Aku masih mencuba, akan aku paksa diri ini jangan terlalu memanjakan diri dengan masa sepertiga malamku. Aku ini hanyalah manusia biasa, mudah tergoda dengan mainan duniawi. Meskipun airmata menitis membasahi kain sembahyangku, tapi tetap sahaja ada dosa yang bersinggah..akhir kalam; “ALLAHUMMA INNAKA ‘AFUWWUN KAREEMUN TUHIBBUL ‘AFWA FA’FU’ANNI”.

Jumaat, 9 Julai 2010

.::PENGAWASAN KETAT TERHADAP REMAJA BKN PENYELESAIANNYA::.

Menurut Nurwani Ahmat- Gejala sosial yang berlaku di Malaysia semakin kritikal terutamanya kes-kes yang melibatkan remaja yang merupakan generasi pemimpin pada masa hadapan. Isu ini telah dibahaskan bertahun-tahun lamanya oleh pimpinan kerajaan, badan-badan NGO, namun penyelesaiannya masih belum menampakkan hasil.

Kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini yang meminta ibu bapa melakukan pengawasan yang ketat terhadap anak remaja mereka sebagai pendekatan yang boleh mengurangkan risiko, bukanlah satu penyelesaikan terbaik.
Dalam banyak kes, ibu bapa sering menjadi ’mangsa’ sesuatu kesalahan itu diletakkan. Adakah remaja, generasi terkini tanggungjawab institusi keluarga sahaja? Ada yang kata bukan salah ibu mengandung maka siapakah yang harus dipersalahkan?

Cuba kita bayangkan keadaan sesetengah ibu bapa yang bekerja siang malam mencari rezeki untuk hidup pada 
zaman ekonomi yang sangat kritikal ini. Ada  antara mereka yang bekerja shift malam atau bekerja lebih masa untuk mencari lebihan pendapatan.

Adalah cukup sukar bagi mereka mengawal aktiviti anak-anak di sebelah malam jika pada waktu yang sama terpaksa menjalankan tanggugjawab mencari rezeki menampung kehidupan seharian. Tambahan pula jika hidup di bandar-bandar besar yang membuka 1001 peluang hiburan untuk remaja-remaja melakukan aktiviti tidak bermoral.

Dalam konteks gejala sosial dan jenayah yang cukup kronik masa kini, semua pihak sering menyalahkan antara satu sama lain tanpa memikirkan ’ramuan terbaik’ untuk mengurangkan dan sekaligus menyelesaikan permasalahan yang wujud. ’Ramuan terbaik’ itu  tak lain dan tak bukan hanyalah kembali kepada Islam.

Kementerian pendidikan perlu menghasilkan ’formula’ terbaik silibus pendidikan supaya anak-anak ini dikenalkan dengan ajaran Islam yang sebenarnya. Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat perlu mewujudkan lebih banyak program kesedaran yang mengunakan ’ramuan terbaik’ mengikut acuan Islam agar ibu bapa dapat diterangkan tentang peranan mereka mendidik anak-anak mengikut kaedah Islam.

Kementerian Belia dan Sukan perlu memikirkan ’resepi’ yang berlandaskan syarak’ bagi menarik remaja untuk aktif dalam aktiviti sukan dan kesenian. Apa yang kita lihat masa kini, remaja-remaja kita bergaul bebas dalam aktiviti sukan dan hiburan yang melampau. Majoriti remaja masa kini telah sesat jalan dan adanya yang telah rosak aqidah kerana hilangnya pegangan tentang ajaran agama.

Kementerian Penerangan perlu memastikan program-program hiburan yang dipaparkan tidak menggalakkan anak-anak remaja ke arah perlakuan maksiat. Banyak program-program hari ini mendedahkan kehidupan bebas remaja yang mengikut trend semasa  dan majoriti ’idol’ yang ditonjolkan sama sekali tidak mengikut cara hidup Islam yang betul. Selain itu, anak-anak sekarang lebih dimomokkan untuk takut dengan ’hantu’ melalui drama-drama seram dan ngeri berbanding takutkan Allah dan Pencipta mereka. Remaja sekarang lebih mudah percaya apa yang ada di kaca TV daripada percaya dengan nasihat ibu bapa dan guru.

Jika semua pihak menjadikan Islam sebagai POLISI atau DASAR dalam perlaksanaan sesuatu program, aktiviti dan pelan tindakan;  maka sudah pastinya gejala sosial dan jenayah yang menghantui kita selama ini dapat dikurangkan dan seterusnya dibasmi sebaik mungkin.

Lantaran itu, saya menyeru kepada semua pihak sama ada ibu bapa, pemimpin, pihak berkuasa dan masyarakat agar menjadikan ISLAM sebagai ’formula’ atau ’ramuan terbaik’ mengatasi sebarang masalah yang berlaku dalam kehidupan seharian. Marilah kita sama-sama membawa anak-anak kita, remaja kita yang telah sesat jalan untuk kembali menghati ajaran Islam.

Ingatlah dan renungkanlah pesanan terakhir Nabi Muhammad s.a.w buat ummatnya "Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.

Khamis, 8 Julai 2010

.:: WE ARE SERVANT ::.


I`m prund to be a muslim man

My code of live is Al-Qur`an
 
I hear and honour the azan
 
And I will die in muslim mind

Laa ilaa ha illallah

Muhammadur Rosulullah
 
Let Allah be your guiding right
 
We got concious day and night
 
You will be procious in his sight
 
If you follow his giding light 
 

Rabu, 7 Julai 2010

.::THE LOVE OF ALLAH S.W.T ::.



 Look the birds they're singing melody of love
 

Look at the beauty sky across the mountain high
 

Look at the sun giving shines to world
 

Look at the beauty stars up on the sky

 

The sea has it's pearls
 

The sky has it's sun
 

The rainbow glows beyond the wind
 

They're all praise the power of Allah

 

Look at the land and all
 

Look around the world
 

Can't you see the love of God
 

It's a peace and harmony..

 

Ahad, 4 Julai 2010

.:: FORGIVE ME ::.



It's such a cold night  
And it's so dark
Walking down the streets of memories

I'm here all alone
With no one by my side
It's only me thinking of you
With hands full of sin

Allah..here I come
Allah…I'm crying for forgiveness
Although I have betrayed you
So many times in the past
A lord, it's so fair for you to punish me

In the morning light
On a sunny day
Crying happy tears
Coz I'm free

I need you to guide me
Protect me don't ever leave me
Strengthen my faith light up my heart
With the light of iman

Allah…I want to thank you for saving me
Allah….thank you for giving me hope
I promise you I won't betray you
Any more a lord

I hope you'd always guide me
And lead me to happiness
With the ones you love
Together in paradise



 
Terdapat ralat dalam alat ini

Catatan Popular