Rabu, 22 September 2010

:: YAHUDI DI MALAYSIA?? ::


Yahudi Malaysia adalah istilah yang merujuk kepada Yahudi yang tinggal di Malaysia, atau yang berasal dari negara ini. Mereka khususnya tinggal di negeri Pulau Pinang, tetapi juga boleh dijumpai di tempat-tempat yang lain di negara, terutamanya di Kuala Lumpur dan Melaka. Yahudi Malaysia terdiri terutamanya daripada orang Yahudi Timur (khususnya orang Yahudi Baghdad), dan Yahudi Eropah (Yahudi Ashkenazi). Terdapat juga sebilangan orang Yahudi Cina dari Kaifeng, China. Orang Yahudi Kaifeng melarikan diri dari tanah air mereka di China, khususnya semasa pihak Komunis anti-agama mengambil alih tanah besar China daripada Kuomintang, kerajaan nasionalis China, pada tahun 1949.

Orang Yahudi yang pertama dikenali menduduki Malaysia adalah di Pulau Pinang. Dia dipercayai adalah Ezekiel Menasseh, yang berpindah dari Baghdad pada 1895, meskipun ramai percanggahan sejarawan' (berdasarkan pada tarikh yang diberikan pada Perkuburan Yahudi pada pulau ini) membuktikan yakni kewujudan komuniti Yahudi Pulau Pinang bertarikh pada 1805. Menasseh tinggal menjadi satu-satunya Yahudi di Malaysia selama 30 tahun, dan dia terus menyambut cuti Yahudi dan meneruskan dengan kashrut. Selepas Perang Dunia I, lebih ramai Yahudi mula menduduki Malaysia. Kemudian semasa Perang Dunia II, komuniti Yahudi telah dipindahkan ke Singapura, mengkhuatiri pemenjaraan dan layanan-buruk dari Jepun. Menjelang 1963, hanya 20 keluarga Yahudi yang tinggal di Malaysia. Satu-satunya laman web saumaah Pulau Pinang ditutup pada 1976 kerana, menurut pada laman web George Town, Malaysia - Asia Tenggara untuk Pelawat, saumaah ini "tidak lagi boleh kumpulkan yang diperlukan sepuluh lelaki atas umur 12 tahun yang diperlukan untuk mengerjakan upacara keagamaan." Bak kata lain, ini mencadangkan bilangan semakin berkurangan Yahudi yang tinggal di Malaysia, berpunca dari pemindahan ke negara lain pada 1970an dan telah buatkan ia mustahil mengerjakan upacara Yahudi - seperti bar mitzvah. Tambahan pula, sejak konflik Arab-Israel, ramai Muslim Malaysia bersimpati dengan orang Palestin dan mengancam orang Israel, dan mengakibatkan ramai Yahudi yang kuathirkan penindasan dan bercadang berpindah ke tempat lain. Sebaliknya, Yahudi Pulau Pinang pergi ke Singapura sebagai perjalanan terdekat untuk memenuhi keperluan seumpama, dan hanya berkumpul di Pulau Pinang seperti menghadiri perkuburan Yahudi.

Kini, terdapat sekitar 100 Yahudi menduduki Malaysia. Kebanyakan dari Yahudi yang tinggal di Malaysia adalah pelarian dari Rusia. Yahudi Pulau Pinang khususnya pendidik dan orang peniaga. Pada Pulau Pinang itu sendiri, terdapat dahulu perhimpunan Yahudi, tetapi ia dikatakan terdapat tiada lagi komuniti Yahudi yang tinggal di Pulau Pinang, kebanyakannya telah berpindah ke Singapura. Richard Chang merupakan selebriti kotemporari Yahudi Malaysia popular, tetapi dia kini sedang tinggal di Bandaraya New York. Walaupun keturunan Yahudi Pulau Pinang khususnya didapati di Singapura, terdapat juga ramai dari mereka di Australia, Kanada, New Zealand, United Kingdom dan Amerika Syarikat (terutamanya di New York) tetapi bilangan mereka tidak diketahui. Walaupun orang Israel dilarang memasuki Malasia pada masa ini (selain dari jika mereka memberikan permit khas untuk memasuki Malaysia oleh kerajaan Malaysia c.t.h. jika ia orang sukan bermain untuk peristiwa sukan), Yahudi dari kewarganegaraan lain adalah dialu-alukan untuk memasuki bangsa ini. Maklumat lanjut boleh didapati dari laman web APRICOT2001: KUALA LUMPUR atau dari majalah Penerbangan Malaysia. Walaupun ramai Muslim Malaysia bermusuhan terhadap Israel, orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka tanpa gangguan atau penganiayaan kerana perlembagaan Malaysia yang menjamin kebebasan beragama untuk semua.
Majoriti Yahudi Malaysia bertutur bahasa Melayu dan Inggeris, manakala yang lain bertutur bahasa Yiddish, Parsi, Ibrani dan kemungkinan bahasa Arab.


Perkuburan Yahudi di Pulau Pinang dipercayai menjadi satu perkuburan Yahudi tertua di negara ini, jika tak pada seluruh rantau Asia tenggara. Makam Yahudi tertua bertarikh 1805 dan paling baru pada 1978. Ia adalah satu-satunya perkuburan hanya untuk dahulunya komuniti Yahudi yang kecil dan berkembang di Semenanjung Malaysia, walaupun terdapat mungkin sedikit kubur Yahudi di perkuburan bukan-Yahudi. Perkuburan Yahudi terletak di George Town pada bekas Jalan Yahudi - kini jalan Zainal Abidin. Kubur batuan yang dapat dibaca di Perkuburan Yahudi pratarikh 1805 dengan terkini pada 1978. Perkuburan di Pulau Pinang juga mempunyai salah satu dari kubur Yahudi terbesar yang ditanam di satu kawasan spesifik, berbilangan sekitar kira-kira 70 kubur (Perkuburan Jalan Northam mempunyai 95 kubur), termasuk yakni dari pegawai Yahudi British yang dibunuh semasa Perang Dunia kedua. Lima kubur "tentera" lain dianggap mengandungi mayat dari enam perkhidmat Yahudi yang dibunuh dalam pertempuran semasa menentang tentera Jepun di Tanah Melayu semasa Perang Dunia II.



Catatan Popular