Sabtu, 23 April 2011

:: SEKALI SEKALA RINDU DGN NOMBOR & ANGKA ::

~SUDOKU~


>>sekadar gambar hiasan<<

dalam proses nak siapkan....hehehe..

Agak serOnok la bermain-main dengan nombor ni..tak banyak la, ada 9 angka je.

nak kata pening tu tak de la..bagus..permainan macam ni ajar kita berfikir dengan kreatif & kritis serta logik..hehehe...

Cara2 nak main pOn ada je ditunjukkan kat dalam buku ni..study study gak..buku pOn tetap gk baca..


org ckp maen sudOku ni pOn salah satu cara mencegah dari sakit alzheimer..



Jumaat, 22 April 2011

:: CARA TERBAEK KURANGKAN STRESS ::


1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk
Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur’an
Jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat
 Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah
Kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah
Kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan- Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan
 Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat
mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8.) Menangis dengan sepuas hati
Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. 

9) Hargai kebolehan diri sendiri
 Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja..

10) Cintai diri sendiri
“Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain”. Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. 




Isnin, 18 April 2011

:: AKU MERINDUIMU ::


Tidak dapat kugambarkan

Rindu yang lahir dari hati ini 

hanya yang mampu tuk kulafazkan
Aku Merinduimu


Terasa amat jauh diri ini
Kerna kau tiada disisi
Bergenang air mataku
bila terkenangkan wajahmu



Ayah ibu 

Dari jauh kupohon restu
Doamu titian kejayaanku
Nasihat darimu kuingat selalu
Tersemat di kalbu


Oh Tuhan
Berkatilah ku dalam mencari ilmu
Dengan RedhaMu
Moga kujejaki tempat yang dituju




Vokal dan harmoni: Devotees
Lirik/Lagu: abdhalim
Susunan muzik: abdhalim
Gitar akustik: abdhalim
Bonggo: abdhalim
Penerbit: Abd Halim Bin Ahmad

Album : Album Mini Motivasi Devotees
Munsyid : Devotees
http://liriknasyid.com


Ahad, 17 April 2011

:: KENAPA YE??::


SePatuTnya saya Sdg b'BuaT begini...(StuDy)
taPiii......


dh 2 hAri begiNi yanG saYa rAse......(TekAnAn)
mUngkin...



hatI sdg tak TeNang......(astaghfirullah)
mungkin juga....




saYa sdg MenanGis dlm diam.....(Ya Allah..)
hinggaKan...




saYa tAk bOleH nak FOKUS masa STUDY.....(ya Allah)
daN keadaaN saYa....




sepErTi ini....(t'menung)
sayA pErLukan..




seOrang TEMAN yang biSa meNasihaTi saYa..
agar....




sAya Tak RaSa spt iNi...
sy pErLu kembali tEnAng...




sE tEnanG Air Di LautaN....(InsyaAllah dgn IzinNya)
& fokUs STUdy
(^_^)







Rabu, 13 April 2011

:: BERFIKIR DAN BERSYUKURLAH ::


Maksud tajuk di atas ialah hendaklah engkau mengingati nikmat Allah kepadamu, nikmat yang melimpahi hidupmu yang mengililingi dari atas hingga ke bawah tapak kakimu. Firman Allah yang bermaksud : " Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya." (Ibrahim: 34)

Nikmat kesihatan badan, nikmat keamanan, nikmat kedamaian negara, nikmat makanan dan pakaian, nikmat udara dan air, engkau memiliki dunia ini namun tidak engkau sedari, engkau memiliki kehidupan ini namun tidak engkau ketahui. Firman Allah yang bermaksud: "Dan menyempurnakan untukmu nikmatNya zahir dan batin." (Lukman: 20)

Engkau memiliki 2 mata, lidah, bibir, 2 tangan dan 2 kaki. Firman Allah yang bermaksud: "Maka nikmat Tuhan yang manakah yang engkau dustakan." (Al-Rahman: 13)

Apakah merupakan satu permasalahan yang mudah apabila engkau berjalan di atas kedua tapak kakimu  sementara kedua kakimu terkilir dan bengkak, apakah suatu perkara yang mudah bagimu berdiri di atas kedua kaki sementara keduanya telah hilang dipotong, apakah tercela apabila engkau dapat tidur dengan lelap sementara orang lain aada yang tidak dapat tidur barang sekejap pun. atau engkau dapat memenuhi perutmu dengan makanan yang lazat-lazat, minum daripada air yang jernih sementara ada orang yang beberapa hari tidak memperoleh makanan dan tidak dapat minum kerana suatu penyakit. 

fikirkanlah mengenai TELINGAmu yang terhindar daripada penyakit pekak, perhatikanlah MATAmu yang selamat daripada penyakit buta dan lihatlah KULITmu yang terlepas daripada penyakit kurap dan kusta, serta perhatikanlah AKALmu yang dengan kewujudannya engkau telah memperolehi suatu nikmat yang teramat besar sehingga engkau terlepas daripada penyakit gila dan hilang akal. 

Apakah engkau ingin menukar satu MATAmu dengan satu gunung emas???atau 
Apakah engkau mahu menjual TELINGAmu dengan satu bukit permata?
Apakah engkau ingin membeli sebuah istana mewah dengan LIDAHmu sehingga engkau tidak dapat berbicara dan menjadi bisu?????
Apakah engkau akan menggadaikan kedua LENGANmu untuk mendapatkan intan permata dan mutiara???

sesungguhnya engkau memiliki nikmat yang amat berharga dan memiliki bentuk badan yang sempurna hanya sahaja engkau tidak menyedarinya, engkau sentiasa berasa hidup ini penuh kesedihan sementara makanan lazat ada di hadapanmu, air sejuk, tidur yang lelap, kesihatan badan, semuanya ada di sisimu, engkau sentiasa memikirkan apa-apa yang tidak ada dan tidak mahu bersyukur atas apa yang telah engkau miliki, engkau terkejut mendengar kerugian wang sementara engkau memiliki kunci-kunci kebahagiaan dan jambatan-jambatan kebaikan, limpahan anugerah, kenikmatan dan segala sesuatunya, oleh sebab itu fikirkanlah dan bersyukurlah. Firman Allah yang bermaksud: "Dan juga pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tiada memperhatikan?"(Al-Dzariat: 20)

Fikirkan dan renungkan mengenai dirimu, ahli keluargamu, rumahmu, pekerjaanmu, kesihatanmu, rakan-rakanmu, dan dunia yang ada di sekelilingmu. Firman Allah yang bermaksud: "Mereka mengetahui nikmat Allah, kemudian mereka mengingkarinya dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang kafir."(Al-Nahl: 83)





min kitb: Thalaathuuna Sababan Lis Sa'aadah...



Isnin, 11 April 2011

~YANG HILANG DIGANTI OLEH ALLAH SWT~

Allah SWT tidak akan mengambil sesuatu daripadamu melainkan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik jikalau engkau mahu bersabar maka engkau akan mendapati pahala, sepertimana sabda baginda s.a.w yang bermaksud:

“Siapa yang ditinggal mati oleh kekasihnya dan dia bersabar maka pahalanya adalah syurga. Siapa yang diambil belahan jiwanya daripada dunia dan dia bersabar maka syurga sebagai pengganti. Siapa yang kehilangan anaknnya dan dia bersabar maka akan dibangunkan sebuah rumah baginya di dalam syurga”.
            
Janganlah engkau bersedih hati disebabkan dengan suatu musibah, kerana yang telah menetapkan musibah sesungguhnya telah menyediakan balasan dan pengganti yang jauh lebih baik iaitu balasan syurga dan pahala yang berlipat ganda.

Sesungguhnya para wali Allah telah diuji oleh pelbagai cubaan dan musibah dan mereka telah dijanjikan syurga oleh Allah yang mana firmanNya bermaksud:

“Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu.” (Al-Raa’d: 24)
                
Adalah wajib keatas kita untuk melihat pengganti, balasan, kebaikan, dan pahala daripada musibah yang kita hadapi. Firman Allah yang bermaksud:

“Mereka itulah yang mendapat keberkatanb yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Al-Baqarah: 157)
                
Berilah khabar gembira orang-orang yang sabar dalam menghadapi cubaan daripada Allah SWT. Sesungguhnya umur dunia ini amat singkat dan harta karunnya adalah amat tidak berharga, sedangkan akhirat adalah kampong yang lebih baik dan lebih berkekalan daripada dunia. Maka barangsiapa yang mendapati musibah di dunia, nescaya cukup akhirat baginya, sesiapa yang penat dan letih di dunia maka dia akan rehat di akhirat. Adapun orang-orang yang bergantung kepada dunia, mencintai dan mengejar-ngejarnya maka mereka itu akan terseksa oleh kehilangan keberuntungan mereka atas dunia yang mana mereka telah menghabiskan masa rehat mereka untuk mengejarnya. Oleh sebab itu musibah-musiabah yang datang menimpa akan mereka rasai amat besar dan dahsyat kerana mata mereka hanya tertuju pada tapak kaki sehingga yang dilihat hanya dunia yang fana dan tidak bererti ini.  
wahai orang2 yang ditimpa musibah, apa yang telah terjadi biarkanlah Sberlalu dan jadikanlah dirimu termasuk dalam golongan orang2 yang beruntung, telah diutus kepadamu suatu risalah yang jelas ajarannya, ajaran yang penuh kasih sayang, pahala dan pilihan yang baik, maka baik bagi orang2 yang ditimpa musibah hendaklah dia melihat pengajaran hasil dan kebaikan yang ada di sebaliknya. Firman Allah yang bermaksud:

“lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Disebelah dalamnya ada rahmat dan disebelah luarnya daripadanya ada seksa”.
                
Segala sesuatu yang ada di sisi Allah adalah yang lebih baik dan berkekalan dan itulah sebaik-baik dan setinggi-tinggi pahala.   

--->min kitb: Thalaathuuna Sababan Lis Sa'aadah





Isnin, 28 Mac 2011


bismillahirrahmanirrahim..:)
  salam sahabat..salam blogger..terasa lama benar tak online facebook,tengok gambar kawan2,komen gambar kawan2,hanya bukak utk lihat mesej2 dlm facebook,dan sekadar melihat sekali imbas khabar sahabat2 lama. kali terakhir melihat gambar kawan satu sekolah walimatul 'urus. MasyaAllah,jamilah jiddan..

   kalau sebelum ni sy off account facebook,tp bile fikir2 semula, byk pulak t'tinggal info2 & pemberitahuan2 dr sahabat2. On semula account walaupun hati sebenarnya berbelah bahgi..


kesibukan dgn kerja2 tak remeh, kerja2 remeh, kerja2 separuh remah membuatkan kesempatan nk melayan facebook itu tak de. Alhamdulillah la, bersyukur sgt. bayakkn melihat blog2 b'unsur islamik, blog2 b'unsur politik, blog2 b'unsur kesusasteraan, blog2 bersifat tentang isu2 semasa. InsyaAllah, dengan selalu mengingati Allah, hati akan menjadi tenang, jiwa akan menjadi tenteram. Hanya dengan mengingati ALLAH SWT..Subhanallah.....:)

Khamis, 24 Mac 2011

:: TEGURAN ITU PENTING ::

sumber utama:
Teguran Itu Penting
www.iluvislam.com

Oleh: Mahasiswa21
Editor: cincaugoreng

"Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain"

Ayat diatas adalah antara kata-kata cerdik pandai mengenai orang yang menegur dan ditegur. Teguran boleh berlaku di mana-mana, berlaku di dalam pemerintahan kerajaan, di dalam syarikat-syarikat, di dalam persatuan-persatuan, di sekolah. Dalam rumahtangga juga berlaku, bapa menegur anak, isteri ditegur suami, dan lain-lain. Makna katanya teguran itu berlaku di mana-mana sahaja.

Membina dan Meroboh





Teguran boleh dibahagi kepada dua secara asasnya, teguran yang membina dan yang statik dan jumud. Manusia keseluruhannya mengharapkan teguran yang membina bukan yang statik. Tetapi tidak kurang juga yang tidak lansgsung suka ditegur.
Sifat manusia yang diketahui ialah, hanya bersedia ditegur apabila dia yang membutuhkan teguran tersebut. Contohnya, Si A pergi ke Si B dan ingin meminta  teguran atau nasihat, ketika itu apa sahaja yang dikatakan oleh Si B akan di dengari dengan berlapang dada.
Lain pula sekiranya seseorang yang tidak membutuhkan teguran, tiba-tiba ditegur. Hanya setengah orang yang berjiwa besar sahaja yang boleh menerima teguran spontan tersebut, Manakala yang berjiwa kecil, akan terasa dan terus terseksa hati.

Orang yang Menegur



Manusia memang tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan, yang berbeza hanya banyak dan sedikit. Tetapi biarlah orang yang cuba  menegur tersebut adalah orang yang minimum kesalahannya supaya teguran yang diberikan itu bersifat trully dan hidup. 
Jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus. Sesuatu yang agak pelik apabila penagih dadah tegar mengajar atau menegur orang lain pergi ke masjid, walhal mereka sendiri masih terkontang kanting ditepi longkang dalam kotak.
Sebab itu kalau kita suka menegur, kita mesti pastikan teguran itu di tuju ke arah kita terlebih dahulu, kemudian baru ke orang lain.

Orang yang Ditegur





Teguran itu kebiasaannya bersifat membina, kerana apa yang tidak kita sedar kadang-kadang orang lain sudah sedar terlebih dahulu, persepsi kita lain, persepsi orang, lain. Sebab itu apabila ditegur, jangan terlalu cepat melenting dan menolak teguran tersebut. Kalau begitu, anda adalah orang paling rugi, kerana anda berpeluang membina diri anda tetapi awal-awal lagi anda sudah merobohkannya.

Kata Hukama, "Orang biasa akan marah apabila dikritik oleh orang lain, manakala orang yang mulia ialah mereka yang memperbaiki diri daripada kritikan orang lain. Seharusnya begini lah resam kehidupan kita".

Manusia memerlukan 'cermin' bagi bagi meneliti diri. Orang disekeliling adalah cermin bagi kita. Cuba bayangkan anda bercukur misai tanpa bercermin. Bukankah susah?. 

Yang Paling Penting




Setiap orang yang menegur pasti sedia juga ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Sebab itu penting apabila menegur isyaratkan terlebih dahulu, teguran itu adalah terlebih dahulu untuk diri sendiri.
Ingat! Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya 3 jari anda telah menuding kepada diri anda sendiri. Itu adatnya.





Ahad, 20 Mac 2011

::La Tahzan Syila::



Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia... 
Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha.


Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedihnya...
Allah SWT sudahpun menghitung airmatamu. 

Jika kau fikir bahawa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu terasa berlalu begitu sahaja ... 
Allah SWT sedang menunggu bersama denganmu.

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menghubungimu...
Allah SWT selalu berada disampingmu. 

Ketika kau fikir bahawa kau sudah mencuba segala-galanya dan tidak tahu hendak membuat keputusan ... 
Allah SWT punya jawapannya.

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau mula merasa tertekan...
Allah SWT dapat menenangkanmu. 

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan...
Allah SWT sedang berbisik kepadamu. 

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucapkan kesyukuran,
Allah SWT telah memberkatimu. 

Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban,
Allah SWT telah tersenyum kepadamu. 

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi,
Allah SWT sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu. 

Maka ingatlah..walau dimanapun, atau kemanapun kau menghadap...

::TAKDIR::



Apa yang tidak membunuh kita itulah yang melangsungkan kehidupan ini. 
Kita tidak akan kenal bahagia sebelum melalui sengsara, tidak kenal cinta sebelum faham erti benci, tidak menghargai senyuman tanpa air mata pedih. 
Kitaran hidup ini perlu didalami, jatuh bangunnya, turun naiknya, takdir dan karma. Tentu, kata –kata ini sering kita dengar di mana-mana, “setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya”. Ini bukan kata-kata kosong yang palsu. Bukan. Tetapi, jangan pula tanyakan padaku, bila dan bagaimana?

Wallahualam

Tetapi bersabarlah. Airmata tidak abadi, kering suatu masa nanti. Percayalah, keajaiban itu pasti ada. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui tiap sesuatunya.


Sabtu, 19 Mac 2011


dalam kita melangkah terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk menangis...

peritnya terasa tapi ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika hadir kerana Allah mahu kita menjahit kembali sejadah IMAN yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan..

dan semoga kita tabah dan ditetapkan IMAN..insyaAllah..AMIN..


Isnin, 28 Februari 2011

BICARA BUAT TEMAN..



kepadamu teman..
bicara ini kuutus untukmu..
lahir dari lubuk jiwaku..
dengan rasa yang mendalam..
ingin semuanya tertumpah..
ke lubuk hatimu..


setiap manusia..
merindukan kasih dan sayang..
ia fitrah semulajadi..
menginginkan hidup yang harmoni..
itulah kebahagiaan yang di cari..

mengapa kita terus begini..
bahagia yang mekar mewangi..
mesra yang harum semerbak..
kian terlerai dan mulai sirna..


itu semua bukan kehendak kita..
tapi itulah yang berlaku..
mengganggu kasih yang bersemi..
melerai sayang yang kukuh padu..


marilah kita kutip semula..
mesra yang abadi..
jangan hendaknya kita tergugah..
walau suasana berubah..
kerana cinta Illahi itu abadi..
yang rindu membawa mati..





Ahad, 27 Februari 2011

CINTA BERKAWAN..


Seutas tali
memadu simpul tawamu
 duhai kawan
Simpulnya jatuh 
dipelupuk nurani 
yang tertambat cinta
Cinta berkawan 
bersama nikmati 
semusim masa

Disela kehangatan berkawan 
adalah aku pandang
Satu persatu garis wajah duhai kawan 
penuh harapan
Andai saja slalu bersama 
setiap masa sehati

Suratan Tuhan 
kita disini 
menapaki cerita bersama
Cinta berkawan 
karna sehati dalam kasih Illahi
Tepiskan hal yang berbeda 
agar kisahmu teramat panjang
Simpan rapi harapan berkawan selamanya..


Khamis, 24 Februari 2011

PERLUKAH AKU KHABARKAN..



Lihat pada permukaan nampaknya terlalu tenang~Tapi di dalam hati yg terpendam persoalan~Perlukah aku khabarkan yg ku alami~Apakah akan terjawab semua~Perlukah aku bukakan keaibanmu~Semuanya terletak dalam hati kecilku~Segala kebenaran atau penjelasanku~Mempunyai berbagai tafsiran tersembunyi~Ku mohon padaMu Tuhan berikanlah kekuatan~Untukku menghadapi semua ini~Tuhan ku terus berserah berikan aku hidayah~Agar tidak tersalah dan tersilap langkah..

BICARA CINTA..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Ke sana ke sini cari~
Cari teman bicara~
Bicara tentang hati~
Yang merindukan~
Suratan yang tersirat~


Tiada kan terlihat~
Kelak kan yang terjadi~
Menimpa diri ini~


Kelam kabut baru disapa~
Dengan ujian dariNya~
Hingga tak terfikir jalan~
Kembalinya fitrah manusia~


Aku masih di sini~
Mencari redha Ilahi~
Perjalanan ini dibayangi mimpi~
Yang mengaburi~


Dalam kumerindu~
Mencari erti sebenar~
Destinasiku perlukah harus kutunggu~
Sampai bila nanti~

Baru kan kutemui cintaku~


Meski diri ini~

Merasa serba salah~

Kerana mengharap cinta~


Walau bukan kulayaknya~

Namun tak pernah aku~

Untuk berputus asa~

Terhadap Tuhan Yang Maha Esa~


Biarpun ku dicemuh~

Ataupun aku dilempar~

Kata yang bisa menikam~

Naluri dan hati ini~


Kerana aku percaya~

Tuhan lebih memahami~

Tidak Dia memungkiri janji...























Terdapat ralat dalam alat ini

Catatan Popular